Fotokurs del 1 – blixten är av ondo

Då har jag äntligen varit på första gången på fotokursen. Tyvärr är det lite jobbigt att vara utbildad pedagog ibland. Läraren har ingen direkt planering eller han har den i huvudet och brukar ändra under tidens gång. Lite ostrukturerad och började sväva ut om annat, fast det där att sväva ut om annat det brukar jag också göra det tyckte jag var lite kul. Hur som helst lärde vi oss om vad alla knappar på kameran betyder och vad man kan göra för inställningar på kameran och en snabb genomgång hur man komponerar en bild.

 

Jag upptäckte menyknappen på min kamera och det fanns massor av inställningar som man kan ändra där. Vi tog inga bilder igår men det ska jag absolut testa i helgen. Nu vet jag varför bilder oftast inte blir bra inomhus och hur man ställer in kameran. Läraren sa att ”blixten är av ondo”, det var gårdagens citat.

 

Det enda jobbiga som jag och Johanna tyckte var att en tant som var med pratade med sig själv rakt ut och frågade saker hela tiden (om hennes kamera och hur man gjorde på hennes kamera) och tog upp väldigt mycket tid. När läraren gjorde liknelser om bländare och slutartid så kom hon också med några liknelser. Henne blev jag lite trött på men försökte tänka positiva tankar och tänka att jag själv kanske blir så när jag blir pensionär. Nästa gång ska inte hon vara med för hennes barnbarn kommer, tyvärr är inte Johanna med heller eftersom det är sportlov.

 

Ser fram mot nästa gång och att lära mig massor av nya saker.

Kommentera här: