Mmmm bensin

Jaha nu tycker jag att det räcker med akutbesök för många år framöver. Igår klockan 15:30 kommer Jonas inspringande, jag förstår redan innan han hunnit in genom dörren att något hänt för det hörs när man springer på gruset utanför. Han skriker "vart har du den där informationen om man stoppat i sig något". Så jag springer ner och frågar vad som hänt och visar planschen som sitter i skafferiet i köket. Det visade sig att Jonas stått och målat bräder i garaget, Vidar gick omkring och pulade som vanligt. Bara det att Jonas glömt en liten youghurtburk med bensin i på marken. Det var inte mycket max 0,5 dl men Vidar tyckte det såg smarrigt ut så han provsmakade. Han fräste och spottade, det var inte alls gott tydligen...
Hur som helst så läste jag vad som stod. Så Jonas sköljde munnen på Vidar, jag ringde 112 och de skickade en ambulans. Har aldrig åkt förut men nu har jag gjort premiär. Vidar tyckte det var jättehäftigt med amublansen och visade stolt upp sin lilla mini akutbil. Hur proffsiga och trevliga som helst var personalen. Jag och Vidar åkte ambulans och Jonas åkte efter med vår bil. På akuten blev vi också jättebra omhändertagna. De lyssnade på lungorna, kollade syretillförsel och han fick inhallera någon ånga. Sen satt vi där under observation i 2 timmar. Vidar blev groggy av ångorna, för han stank bensin. Ett annat barn som var där sa "det luktar konstigt här". 
Vidar har sovit bra i natt men jag har sovit sämre, har vaknat flera gånger och kollat att Vidar andas. I morse åkte vi tillbaka till sjukhuset för att röntga lungorna och kolla att allt var bra. Det var det och vi fick åka hem igen. Vidar skötte sig så bra, de fick undersöka honom utan motstånd, han tyckte det var spännande. Han vinkade glatt åt all personal och charmade alla. 
Nu hoppas jag att han inte dricker någon mer bensin och att vi slipper åka till akuten på ett tag. 
 
 

Kommentarer:

1 Monika p:

Ibland går det fort m de små liven ;)
Jag har också premiäråkt ambulans i sommar.

2 S:

Skönt att det gick bra men nu har ni väl ändå fyllt ert klippkort till akuten?! Vad bra att han känner sig så trygg med vården!

3 Johanna :

Monika>> varför har du fått åka ambulans? Hoppas det inte var något allvarligt.
S>> Ja nu räcker det. Han känner sig trygg med de flesta människorna, det känns väldigt bra.

Kommentera här: