Galen tjädertupp

Igår tog jag mig en löptur på egen hand på Sörmlandsleden. När jag var på väg tillbaka ca 2km hemifrån så kommer helt plötsligt något flygande ifrån vänster. 10m från mig landar en stor tjädertupp. Dessutom kör den ut skärtfjädrarna i en stor båge och låter konstigt. Den såg tydligen mig som ett hot, ja med min mage så representerar jag ju pondus...
Hur som helst gick den närmre, 5m var den som närmast. Jag funderade ett tag på vad jag skulle göra. Inte försöka skrämma den, inte försöka springa därifrån för jag ville inte att den skulle flyga på mig bakifrån. Försökte ringa Jonas men han svarade inte (som vanligt) så jag ringde pappa och han visste inte heller vad jag skulle göra. Försök ta dig därifrån, ja jag backade sakta och efter några steg vände jag mig om och fortsatte gå. Sån tur var stannade tjädern och sedan sprang jag. Tyvärr sprang jag nog lite för fort för jag fick lite ont efter det så den sista kilometern fick jag gå. Sedan tappade jag upp ett bad för jag frös in i benmärgen.
Det enda som känns surt är att jag hade den dåliga mobilen med mig som inte tar så bra kort :-(
 
 

Kommentarer:

1 Monika p:

Läskigt!

Kommentera här: