Knäckt

Idag knäcker Jonas ur sig att han fick ett sms när han var hos Marcus om att Vidar fått en förskoleplats. Jag har inte fått något sms alls, vilket känns väldigt konstigt. Hur som helst så loggade jag in på kommunens sida, vilket förresten är ett riktigt skitsystem, svårt att navigera och man kunde inte göra något alls. Mycket riktigt har Vidar fått en plats men inte alls där vi önskat utan på andra sidan stan. Jag mailade och ringde den som var samordnare här och jag fick precis samma svar att det var fullt överallt här och hela innerstan. Vi har två veckor på oss att tacka ja eller nej till platsen. Tackar vi nej och ställer oss kö nu igen så är det 4 månaders platsgaranti igen. Jag ställde Vidar i kö exakt 4 månader innan, för man får inte ställa barnet i kö innan eller kötiden räknas inte förrän 4 månader innan. Kommunen har sedan 4 månaders platsgaranti och då kan man få plats vart fan som helst. 
Jag försökte säga att det här inte var miljövänligt alls eftersom jag jobbar hemifrån vissa dagar och ska jag då sitta och köra ca 2 mil dit och 2 mil hem. Dessutom vill jag att Vidar ska gå på en förskola med barn som han förhoppningsvis hamnar i förskoleklass med och som han dessutom kan träffa på fritiden. 
Vi kan tacka ja till platsen och önska om förflytting till Svalsta. I höst ska den nya förskolan vara klar och med 99,9%  chans så har vi en plats då (om förskolan är klar då om det inte blir förseningar och med tanke på hur den här kommunen är så litar jag inte på att den är klar). Alltså tycker de att Vidar ska lära känna fröknarna och barnen på den här förskolan som vi blivit placerad på och sedan efter mindre än 6 månader (i mitten av maj är det beräknat att nästa bebis ska komma om allt går bra och sedan är det semester) och sedan lagom när han skapat sig relationer så ska han byta förskola och få nya fröknar och kompisar. 
Jag förstår inte hur de tänker, inte tänker de på varken miljön eller barnen i alla fall. Det vore så mycket bättre om man kunde ställa sig i kö mycket tidigare så att de ser hur många barn som ska börja förskolan så att de kan planera lite bättre. I Svalsta har det varit trångt länge och skolan fick lov att överta en del av förskolan. Ändå så tog det flera år innan de bestämde sig för att "jo vi behöver nog bygga en större förskola"). Det skulle de ha tänkt på mycket tidigare men som sagt var vi som bor på landsbyggden är inte så viktiga.
 
Nu vet jag inte hur jag ska göra, ska jag vara mammaledig tills nästa barn föds så att Vidar kan börja på "rätt" förskola i höst. Jag som tyckte att jag hade nog problem med mitt illamående. 
 

Kommentarer:

1 Lisa:

Trist. Ja var det jag så skulle jag försöka undvika att han måste byta förskola. Känns inte bra att som du säger först skolas in på ett ställe och sen byta och lära känna nya fröknar/barn.
Han får gärna börja på Buskis i Buskhyttan. Bästa dagiset. Dessutom är avgiften 500 kr i månaden istället för 1260 som jag tror maxtaxan är om man väljer kommunalt. Det är nog närmare till Buskhyttan än dit ni fått erbjudande nu.

2 Johanna:

Tack Lisa. Har nu 1,5 vecka på oss att bestämma om vi vill ha platsen eller inte. Nyköpings kommun ligger inte så bra till hos mig. Låter kanon med er förskola men helst av allt vill jag ha honom i Svalsta, kanske får vara lite mer mammaledig i vår än vad jag tänkt men Vidar är viktigast.

Kommentera här: