Jobbig helg

I helgen åkte vi ner till Göteborg för att springa Swedish league, ja förut hette det elitserien och det har hetat något annat också. Hur som helst så åkte vi ner och bodde utanför Ulricehamn. Upptäckte att arrangörerna hade två parkeringsalternativ och tyvärr blev det alternativ 2 vilket innebar 3,5km från parkeringen (Skandal!) men det fanns också ett avsläpp främst avsett för barnfamiljer (nästan alla släpte av folk där). Därifrån var det "bara" 1800m att gå. Jonas släppte av mig och barnen och jag fick ta båda väskorna, barnen i barnvagnen och gick till TC. Några riktigt fina uppförsbackar var det så jag var helt slut när jag väl kom till TC. Sen var banan nästan 10km och terrängen den var inte gudomlig. Det var snårigt, backigt och slitigt. Gick hyfsat i början, hade svårt att få in något ordentligt flyt i terrängen, fastnade en del. Passerade första radion och en kontroll till som låg på skrå i ett risigt område och den kontrollen gick riktigt bra var nöjd att jag lyckades få den. Sen började jag springa på en lång sträcka, tyckte inte jag fick ihop det men tänkte att det nog bara var jag. Men när jag sprungit en bit så började jag ana oråd. Stannar upp och tittar ordentligt på kartan, mycket riktigt jag hade hoppat över en kort sträcka. Den bästa hade en minut på den sträckan och jag vände och sprang tillbaka och tog den. Jag hade nästan 15 min. Sen var dagen förstörd så jag joggade till varvningen och bröt. Tänkte att det var bättre att vara fräsch till medeln dagen efter, terrängen var ju inte super kul heller. Jag joggade till bilen och hämtade den och körde och hämtade Jonas och barnen vid avsläppet. Det blev en väldigt lång dag eftersom Jonas startade sent. Han sprang bra, blev 6a i E2 klassen och fick då en plats i E1 på söndagen. 
När vi vaknade på söndagen och tittade ut så kom det stora snöflingor.... och när vi passerade Landvetter så låg det slask i banan, vi hade sommardäck så vi fick köra försiktigt. Vi gjorde likadant med parkeringen att jag tog barn och väskor från avsläpp och Jonas joggade från parkeringen. Om jag var trött på lördagen var det ingenting mot vad jag var på söndagen. Jag var rätt nöjd med mitt lopp, kämpade på, tyckte att det var svårt att få någon fart i skogen i den terrängen. Hade 50!!! minuter på en medeldistans, mer än 10/km. Ledde när jag kom i mål men blev till slut 25:a, Helena Jansson vann med över 2 min och hade 40 min vilket också är för lång tid för en medel. Segrartiden ska ligga på 35. Sen var det bara nedjoggen till bilen för min del. Barnen var på barnpassningen båda dagarna, det var tänkt att Janne (vår ledare) skulle ta Eskil men personalen i barnpassningen tog gärna Eskil. Det gick superbra och han lekte och grejade. 
Jag funderade mycket på hur i helskotta jag kunde vara så långt efter, riktigt deppigt men Helena har ju inga barn. Hon behövde inte släpa på en massa grejer, hon kan träna två pass per dag och bor i lägenhet. Kan återhämta sig hur mycket hon vill mellan sina pass. Men ärligt talat så är jag glad för mina två kottar, de är viktigare än alla tävlingar i hela världen. 
Fast kommentaren jag fick förra helgen av en i klubben gnager lite och tyvärr ger den lite solk i silverbägaren. Han sa att om de bästa varit med på natt SM, Tove eller Helena så skulle de gått ner på 75 min. Anna vann på 85 och jag hade 87. Jag försökte försvara mig och säga att jag inte trodde de skulle ha den tiden i de förhållandena som var den fredagen men ärligt talat funderade jag i helgen på om jag hade fel. Helena är som en maskin. Lite tråkigt att han sa så, Anna är ändå med i landslaget och nu var inte Tove eller Helena med så vi får ju aldrig veta vilken tid de hade sprungit på den kvällen. 
 
I veckan har jag försökt komma i fatt med en massa som jag inte hunnit. Det har gått sådär. Eskil och jag var på Karlssons idag och tittade på "stolen" som jag önskat mig i flera år. Jonas säger att han aldrig går med på att vi skaffar oss en sådan. Så jag får åka dit och test sitta ibland. Funderar på att ta med mig en bok någon gång och sitta där ett tag. 
 
 
Bus Eskil vill inte sova men är glad ändå. 
 
 
Väglaget vid Landvetter, funderade på om jag drömde. 
 
 
Jag har sågat lite i granarna hemma och gjort en koja, någon gång ska granarna bort men just nu är de där för insynsskydd. 
 
I morse kollade Vidar i någon tidning med fyrhjulingar. Han säger helt plötsligt "vilka schyssta grejer, vilka schyssta fyrhjulingar, en sån skulle jag vilja ha". 
 
 
 

Kommentarer:

1 S:

Tvära kast i vädret. Hu för att behöva gå så långt - och tråkig terräng dessutom.

Men den där kommentaren om Natt-SM tycker jag ärligt du ska skita i. SM avgörs mellan de som ställer upp. De som inte kommer till start har lämnat wo och det är ointressant att fundera på vad de skulle ha gjort för tider. Tävlingen går inte om. Basta! Man kan vara hur segertippad som helst men man kan inte ta guld i SM hemma på soffan (eller på annan plats i världen etc). Var förbaskat stolt över ditt silver du! Det är du värd!

Svar: Tack! försöker skita i kommentaren så jäkla onödigt. jag är så glad över silvret.
Johanna Engström

Kommentera här: