Hur mycket skit kan man ta?

Önskar jag kunde skriva att helgen varit kanon men det har den inte. Vi lyckades bli sjuka ont i halsen och förkylda och det är tyvärr inte bättre nu heller. Eskil har varit jättesnorig och Vidar har hostat som bara den. Sen har Jonas grävt från klockan 7 till klockan 21 varje kväll förutom igår söndag. Det började med att vi var på fest i onsdags kväll och det drog ut på tiden innan det blev dans så jag "fick" bara dansa i ungefär 10 min innan jag märkte att Jonas ville åka hem för de kom ut med grävaren redan onsdag eftermiddag fast de skulle komma klockan 10 på torsdagen. Så han ville hem och sova så att han kunde ut och gräva så jag som hoppast på dans fick köra hem oss. Dessutom hände en läskig sak när en av våra kompisar på festen svimmade och slog i bakhuvudet, detta hände i början av festen. Troligtvis var det blodtrycksfall men både han och vi andra blev väldigt rädda och chockade så jag och en till körde hem honom till hans fru för observation.
 
Temat på festen var stilfult men smaklöst...
 
 
Det börjarde med att grävaren inte gick in i dörrhålet så vi fick ta bort en bräda i dörröppningen. Då åkte jag och hämtade barnen som sovit hos farmor. Där blev jag kvar ett litet tag för jag hade inte träffade henne på länge och jag tycker inte att man bara hämtar barnen. Lämnade mobilen i bilen så när jag satte mig i bilen hade jag flera missade samtal. Jonas ringde precis då och var skitarg för att jag var sen. 
Sen grävde han inne i ladugården och jag körde traktorn, han lastade i skopan och jag åkte och tömde. Barnen satt i traktor med mig och Vidar satt lungt och snällt och tyckte det var ok men Eskil tröttnade och blev ledsen. Jag fick då försöka underhålla honom och ta loss honom från säkerhetsbältet mellan körningarna så han fick leka med ratten på traktorn. Vår traktor är gammal och även ett original så ibland låser sig bromsen när man lagt i en växel så ena bakdäcket låser sig. Och är man "dum i huvudet" som jag så kanske man inte fattar direkt att ena bakdäcket låst sig...
Dessutom lös en varningslampa i grävmaskingen så Jonas ringde de som han hyrt den av så en kille kom ut och då stod den still i 1-1,5h. Det var något filter som var igensatt... och inte på grund av oss utan dåligt underhållen. 
Nästan hela torsdag körde jag traktor och när jag inte gjorde det fixade jag mat och mellis. Fick åka och köpa pizza på kvällen vilket grabbarna blev överlyckliga över.
 
 
 
 
 
 
Vi gräver ur för att vi ska gjuta nytt golv och vissa delar ska var det var isolerat under och det låg ca 30-40cm matjord en bit under. Den kommer sjuka och då kommer golvet att sjukna på vissa ställen. Därför grävde vi ner till lerjord och lade duk, sedan skulle stenmassor tillbaka. Jord och stora stenar körde vi ut.
 
 
I fredags hjälpte Jonas pappa till, han körde traktor. Då stannade grävmaskinen helt plötsligt och den här gången ringde inte Jonas någon för han upptäckte ju redan dagen innan att han var bättre på att felsöka själv än killen som kom ut så han upptäckte att ett annat filter var helt igensatt som gjorde att maskinen blev överhettad så det blåste han rent. Samma sak här det berodde inte på oss utan att de inte servar sina maskiner som de borde. Jag tog barnen, gjorde 10 liter rabarbersaft, rabarberpaj, lagade mat, middag och fixade mellis, smörjde in barnen med solkräm men glömde mig själv så att jag brände mig på ryggen. Fixade så att barnen kunde bada i baljor och hade sönder vårt parasoll. Ja det hände när jag ställde det på marken för att skydda barnen mot solen när de badade nakna i tunnorna. Vilket jävla pucko jag är... Sen hann jag även vattna nästan alla växter i trädgården och då kan jag berätta att vi tar vatten i från ån så det kan vi använda tills det inte finns något i ån, mycket bra investering av pump och slang från ån. När Eskil sov klippte Vidar och jag gräset i hela trädgården. Satte upp studsmattan med hjälp av grabbarna, vad glada de blev över att få hoppa i den. Jag lyckades grilla själv på kvällen, vilket jag var väldigt stolt över, korv blev det och bra grillade blev de också. 
 
 
 
I lördags var det bara vi igen så då fick jag köra trakor och barnen sitta med då lyckades den värdelösa frun med bedriften att traktorn började läcka olja. Dessutom så stannade hon inte direkt för hon övervägde om hon inte skulle säga något och låtsas som ingenting men kom fram till att det kunde hon inte göra det var nog värre så hon åkte 10 meter med traktorn innan hon idioten stannade traktorn och stängde av den. Det var inte heller bra och dessutom hennes fel...
 
 
 
I söndags skulle de hämta grävmaskingen vid 10 och klockan 9 var Jonas klar med grävandet inne i ladan. Då tänkte han att han skulle gräva upp några buskar runt ett träd så jag tänkte att barnen och jag kunde ta gräsklippartrakorn och kärran och hämta buskarna på. Då lyckades jag med bedriften att "förstöra" gräsklippartrakorn också. Hann backa ut den ur sitt garage och koppla på kärran sen så drev traktorn inte, alltså den åkte inte framåt eller bakåt helt plötsligt. Ni kan tänka er hur det kändes att gå och berätta det efter allt skit som hänt i helgen. Hur som helst så tyckte Jonas det var så viktigt att grävmaskinen var lastad till 10 när de skulle komma och hämta den. Jag försökte säga att vi gräver tills de kommer. Vi hann ju inte ens börja med grävningen för växthuset och så blev det... inte grävt alls. Och tror ni de hämtade grävmaskinen i söndags? Nej den hämtade de idag.  När Jonas mamma och Christer kom på besök så sa Jonas att jag förstört gräsklippartraktorn. Farmor fick blomma och chokladask på morsdag (som jag och barnen fixat dagen innan så klart...) Vi släppte ut kycklingarna som är ungefär 1,5 månad i buren på tomten så att de får vara ute.
Efter lunch märkte Jonas att mitt tålamod och humör inte var det bästa. När han sa att han inte fixat någon morsdagpresent att han haft "annat att tänka på" och inte haft tid då brast det för mig. Jag sa som det var att jag var jättebesviken men inte förvånad. Att jag fixar presenter till alla, det är alltid jag som fixar men det är fan nästan aldrig jag som får presenter. Vad ska jag göra för att du ska förstå att du är det bästa som hänt mig säger han, ja visa lite jävla uppskattning någon gång och inte skälla på mig hela tiden så jag. Och han fattar inte att han skällt på mig hela helgen. Att han låter väldigt negativ när han säger saker, som t.ex att jag inte fattade att bromsen på traktorn gick i (och det händer ganska ofta vilket är jävligt störande), det var tydligen inte mitt fel att en slangjävel på traktorn släppte och det började läcka olja även om han var jävligt sur och negativ och ifrågasatte hur jag körde osv, att det faktiskt inte var mitt fel att gräsklippartraktorn slutade driva, tydligen var remmen dålig och den hade hakat upp sig (för han reparerade den direkt i söndags). Jag funderar på att spela in exakt hur han säger saker till mig och sedan spela upp det för honom så att han får höra hur fan han låter. I morse gick jag upp tidigt för att åka till Enköping, konferens hela dagen med företaget och jag fick hoppa innebandyn (eftersom jag inte är helt frisk (klappar mig själv på axeln för att jag avstod)) men middagen var jag med på. 
 
 
 
Jag hoppas jag kan vara lite mer positiv i mitt nästa inlägg, ber om ursäkt för allt negativt i detta. 

Kommentarer:

1 Rebecca:

Tycker att din "käre" make förtjänar en rejäl käftsmäll om jag ska vara ärlig. Om du behöver vila så har vi ett fint gästrum i huset <3

Rebecca

Svar: Ja det var bra nära många gånger i helgen! Tack Becca, vill jättegärna komma och hälsa på dig! Kram
Johanna Engström

2 S:

Tung helg... Tänker på dig och hoppas du snart får vila eller i alla fall själv styra din tid lite grann. Hann ni sitta ner på tu man hand och prata något?!

Svar: Igår berättade jag hur jag känner. Det är ju så man ska göra... så här känner jag när du... Det gick inte bra alls. Jonas tycker att han gör ju allt för oss med alla grejer, hur många tror du bygger atelje och växthus till sina fruar (ja fast de är ju inte klara och det har jag önskat mig sen vi flyttade hit 2009), att det han gör inte duger osv. Jag försökte säga att när han säger åt mig saker så känner jag att han låter väldigt arg och otrevlig och att jag tycker det är jobbigt och jag blir ledsen. Ja... vad ska jag säga det blev i alla fall inte bra. Så nu är han jättesur och vill inte prata med mig. Vi skulle gå på bio i kväll men han säger att han inte vill. Jag visste detta redan innan för det blir alltid så här att han tar illa upp och blir ledsen och arg. Nu är det ännu värre än innan
Johanna Engström

3 S:

Vad trist...för er båda! Fast jag tror man måste få säga vad man känner. Även om du uppskattar alla fysiska objektiva saker han gör så är det ju något annat du saknar. Och att hela tiden bli "utskälld" (du känner ju i alla fall så) när man är på gränsen för vad man orkar är inte uppbyggande. Fast jag tror Jonas också är trött. Det kanske är anledningen till att han blir så arg på rösten hela tiden. Inte vill han väl vara det innerst inne?! han säger ju att du och barnen är hans allt. Ibland läser man ju om att schemalägga "roliga saker" eller för er del "göra ingenting- vara tillsammans"-saker. Ni kanske skulle gå på bion i alla fall för att hitta tillbaka till rätt spår. Men vem är jag att veta vad som är rätt. Hoppas bara det blir bättre. Vi kör en ny runda i berg-och-dalbanan. Kanske den sista. Jag hoppas av positiva orsaker.

Svar: Puh... önskar jag inte sagt något. Ser anklagande på mig, oftast pratar han inte med mig eller så säger han något spydigt eller "nedlåtande" som att jag vill ju inte göra något här hemma. Vi gick på bion och den var superbra i alla fall. Pirates of the Carribean. Hur många försök har ni gjort? Hoppas ni lyckas den här gången och i så fall måste jag få göra någon present. Hoppas, hoppas, håller alla tummar och tår.
Johanna Engström

4 S:

Blev tyvärr inget försök denna gång. Missade med en dag (sommarstängning) :-( Och nu får vi vänta över sommaren och se om vi får till det då samt om de har tid med oss då. Lite ledsen nu... :´-( Tack för support! <3

Svar: Fy fan rent ut sagt! Det är helt sjukt att de kan stänga helt under sommaren. Lider med er ❤ försök hitta på roliga saker i sommar sen hoppas vi på nytt försök direkt i höst. Massor av kramar
Johanna Engström

Kommentera här: