Skuld

Ja det är faktiskt så jag känner men det borde jag inte känna. Jag tycker att jag gör allt för alla andra och jag gör allt för att vrida ut och in på mig själv för alla andra men det räcker inte. Nu känner jag att varningsklockorna börjar ringa och jag glömmer saker och det känns som pulsen är uppe på minst 100 hela tiden. Jag hinner inte med här hemma fast jag lovar jag försöker, min träning blir lidande, tävlingarna går inte så bra, magen krånglar och det har inte bra med någon bakterie att göra tror jag, jag hinner inte göra något "kul" för min egen skull, symaskinerna har jag inte rört på 2 månader. 
Varför känner jag skuld... Igår igen när Jonas och jag skulle kolla av vad som händer den närmsta tiden så blev han irriterad för det "är något hela tiden" Och med det menar han även saker som händer på mitt jobb. Alltså som till exempel idag när jag åkte på möte i Motala. Det är något nästan varje kväll och jag har mycket resor på jobbet just nu och det är mycket annars också på jobbet men så har vi i april, maj, halva juni och augusti. Att han själv hinner med att vara på Byggdvandring hela gårdagskvällen och ska på afterwork med jobbet på fredag det spelar ingen roll. Hur ofta gör jag något sådant? Och hur ofta gör jag något sådant och han får ta barnen? Igår prioriterade jag att läsa 3 böcker för Eskil och sedan att ligga i Vidars säng och prata med Vidar innan han somnade. De är bara små en gång och jag vill inte missa den här tiden. Jag skiter i det som ska göras här hemma på gården, jag är less på att inte kunna leva ett normalt liv. Jag längtar efter mitt växthus och min ateljé men jag skiter i det, hellre att vi gör saker tillsammans och med barnen än som det är just nu. 
 
I natt har Eskil bökat som natten innan, vet inte vad det är som spökar men han sover inte och bökar och är ledsen och har sig. Jag får inte sova och sedan ska jag försöka jobba. Jag tittade på klockan i går natt klockan 3:30 och 2:50 i natt ZZZzzzzzz. Klockan ringde 6:15 i morse, jag gjorde mig i ordning, fixade frukost som jag sedan åt i bilen, klädde barnen, borsta tänderna och drog iväg mot Motala. Ringde några samtal medans jag körde för annars hinner jag inte... Drack min smoothie. Var lite tidig men hellre det än sen. Sedan satt jag på möte, hann läsa innan mötet att en i klubben ville att jag skulle komma och hjälpa honom med att packa priser på frilutfsgården i MORGON... kände att jag tar det där sen. Mötet drog över 45 min och då var klockan 12:45 och Jonas hade frågat när jag skulle komma hem så  jag kände mig lite stressad så jag åkte inte 2km omväg för att få mat direkt utan åkte mot Linköping och stannade på... Donken (som jag hatar att äta sådan mat...) innan Norrköping. Sen pratade jag lite mer i telefon så jag hann inte äta min mat förrän 14:30 ungefär när jag kom hem. Då var jag inte så hungrig längre heller. 
 
 

Kommentarer:

1 Monika p:

Ta det lugnt! Jag vet av egen erfarenhet att det inte är värt att köra slut på sig. Kram.💗

Svar: Puh nej fast jag måste ju försöka lista ut hur jag ska rädda mig själv....
Johanna Engström

2 S:

Åh. Var rädd om dig! Du går inte heller i repris... Tappar man fästet är det lååång väg tillbaka! Fundera på vad du kan göra själv för att allt ska bli bättre. Stor kram!

Svar: Ja det funderar jag på varje dag, hur kan jag underlätta min situation... återkommer när jag vet. Har funderat på att lägga av med orienteringen men jag mår bra av att träna och det är ju det jag gör för min skull....
Johanna Engström

3 S:

Ja det är verkligen inte lätt. Oftast känns det som att det enda som går att "stryka" är det som ger kraft. Kan du minska ambitionsnivån på något område? Kan du jobba färre timmar? Kan du jobba i intervaller? Alltså jobba heltid i 3 veckor, vara ledig 1-2 v osv. Det hänger ju på hur jobbet är men även på ekonomin. Kan du minska på kraven hemma? Lägga något projekt åt sidan för att hinna med något annat som du tycker är kul och som ger kraft? Som steg två kan man kanske fundera på om någon annan kan underlätta. Kan Jonas prioritera annorlunda för din/er skull. Kan ni få hjälp av andra personer i din närhet? Kan ni köpa någon tjänst för att skapa tid för det som är viktigast? Men allt blir ändå en fråga om vad som är viktigt. Prioritering är supersvårt!! Förenkla är mitt ledord. Vet inte om jag någonsin blir bra på det men jag övar ständigt. Plus att inte vara så förskräckligt präktig och duktig. Jag har vissa svårigheter :-) Försöka inse att även om något bara blir gjort om du gör det så kan du låta bli. Det är en lång (evig?) process. Hoppas du kan hitta balansen även om det tar tid.

Svar: I höst går jag ner på 80%, kommer vara ledig fredagar. Jonas kommer också jobba 80% och vara ledig måndagar. Så barnen behöver bara gå 3 dagar på förskolan, vi gör det för deras skull och för vår egen. Just nu är ju Jonas pappaledig och det borde ju vara så att han sköter markservicen men han tycker att han sköter ju bygge och renovering. Man kan väl säga att jag inte har något projekt. Alla sysaker osv ligger på is, och alla projekt på is. Odlar gör jag ju iofs men plantorna planterade jag ut nu i veckan, känns skönt. Jag har föreslagit att vi ska köpa städtjänst men Jonas vägrar han tycker det är en onödig utgift, och det kan man ju tycka om man inte städar... För det är det jag som gör. Samma sak med maten, vi köper nästan aldrig mat ute, jag gör det när jag är ute på jobb och det tycker han är onödigt. Jag hoppas nu att det blir bättre i höst när även Jonas börjar jobba och att han inte klagar på att jag inte gör saker tillräckligt noggrant och inte gör vissa saker. För just nu skiter jag i vissa saker och han tycker inte att det är bra. Det hela bottnar nog i att mitt jobb inte är viktigt i hans ögon, det är ju inget riktigt jobb, jag sitter ju oftast vid datorn. Nu är jag elak men det känns så. Jag ska försöka prioritera och jag övar ständigt på att säga NEJ och det går ju som det går. Tack för alla uppmuntrande ord och all peppning <3
Johanna Engström

4 S:

Kanske en provocerande fråga. Ursäkta jättemycket i så fall!! Men måste allt byggas och renoveras nu? Kan ni inte ta en paus tills ni alla orkar med det?! (och städa och laga mat tillsammans istället tex) Om själen inte mår bra spelar det ingen roll att allt är fixat och fint i och runt huset... Man är inte alltid "i fas" som par och då tror jag man måste försöka "vänta in" varandra. När en krisar måste man "bära" partnern. Det är ett växelspel och det är nog en del av kärnan i relationen.
Vi har haft renoveringsstopp för större saker i flera år nu. Kanske inte så kul men det är det vi orkar. Och vad gäller alla "små projekt" är det ett i taget, slutfört och klart, innan nästa startas som gäller.

Och du, en sak, du är beundransvärd med allt du gör och står i. Jag hade inte orkat!

Var stark i dina val i vad du gör och inte gör och på vilket sätt. Låt ingen bossa över dig. Men samtidigt måste du kanske göra en nyprioritering för att må bättre men då ska det ju vara du som styr den, inte någon annan. Såklart ska man föra en dialog men stå upp för dig själv!

Kram!

Svar: Ja det kan man faktiskt fråga... Jonas är pappaledig och då vill han hålla på och fixa. Och visst jag vill jättegärna att mitt växthus kommer upp men jag säger inte ett ord om det utan försöker bara "överleva" till semestern. Det är han som vill hålla på och renovera och greja hela tiden, han tycker det är kul. Jag har försökt att säga att jag inte bryr mig om det blir klart. Önskar vi vann men massa pengar så att vi kunde hyra in någon men det skulle han säkert inte tycka var ok i alla fall för han vill göra allt själv. Jag har massor av småprojekt som jag skulle vilja göra men de ligger på is, botten is känns det som. Men jag orkar inte just nu. Tack för att du dina fina ord <3 Nej det är många som säger att de inte hade orkat. Igår gjorde jag något som jag aldrig gjort förut, jag köpte tårta och kakor när vi skulle fira Eskil. Mamma skrev köp en tårta jag betalar bara du struntar i att baka.
Jag ska försöka prioritera, försöka säga NEJ det har jag jobbat på ett tag, går sådär. I helgen är det långledigt då ska jag försöka sitta ner och prata med Jonas. Kram till dig!
Johanna Engström

5 S:

Alla steg i rätt riktning är bra - oavsett storlek. Hejja dig!! Hoppas ni får en fin långledig helg! <3

Svar: <3
Johanna Engström

Kommentera här: