Jävla tomten

Jonas var på julbord med sitt jobb i fredags så vi hämtade honom när vi åkte hem från Kolmården, vi var där tills det stängde klockan 20. I lördags bakade jag chokladbollar med barnen, Jonas var ute och grejade. Sen fick jag springa en sväng och jag hann bara byta om och sedan äta lite innan det var dags att skjutsa Jonas till stan för där stod den andra bilen och han skulle åka och jaga. Jag och barnen åkte och handlade lite på vägen hem. Packa upp matvarorna, färga håret och äntligen duscha, ge hönsen mat och byta vatten. Sen tänkte jag att det kanske var bättre att göra mig i ordning i stället för att baka pepparkaksbollar som vi tänkt. Fast först packade jag barnens grejer. Jonas kom hem mitt i alltihopa och då duschade han och gjorde sig i ordning medans jag strök hans skjorta. Jag hann knappt klart, det blev lite halvdant och dessutom glömde (jag hann inte hämta den på nedervåningen och jag lockade håret på övervåningen) jag ha i värmekräm i håret innan jag lockade det så nu mår det inte så bra. Vi åkte och lämnade barnen hos Rolle och Inger och sedan åkte vi till min arbetskamrat och hann vara där i 15min innan vi skulle åka till stan. Att hämta upp min arbetskamrat och hennes man det tyckte Jonas var onödigt eftersom de bor i Svalsta och vi hade ju lämnat barnen i Stigtomta…. Ja i det här fallet är vi ganska olika. Hur som helst så var vi inne i stan 17:30 för att åka till Trosa stadshotell för julbord. Det var jättebra och hur trevligt som helst. Vi var inte hemma förrän efter 23. Jag hade tänkt gå upp tidigt på söndagen men eftersom jag sover sådär i veckorna så somnade jag om när klockan ringde. Jag packade mina grejer och åkte och hämtade barnen hos Rolle och Inger vid 10, vidare till Ulla. Vi bestämde att Eskil fick stanna hemma hos henne för han ville det. Vidar och jag åkte till friluftsgården för det var knotteknatet en plojtävling. Camilla L ställde upp och sa att hon kunde springa med Vidar så att jag kunde springa A banan. Vi var endast två anmälda och hon skulle ändå inte springa. Vidar tyckte det var ok och han sprang superbra, han var så nöjd att få springa av sig. Jag och Simon hjälptes åt så jag var tvåa in i mål, rätt sliten kände jag mig. Jag käkade gröten ståendes när jag bytte kläder på Vidar till tomtekläder. Duschade snabbt, åkte och hämtade Eskil för att det var luciatåg och ungdomsavslutning. De samlades på övervåningen men Eskil fick ”hoppa på” från nedervåningen, han tog Vidar i handen. Luciatåget var snabbt och barnen var så duktiga. Strax efter det kom tomten…

Tomten frågade om det fanns några snälla barn och alla barnen svarade ju klart ja. Eskil hade ju träffat tomten på fredagskvällen och han var så fascinerad. De började med de äldre barnen och gick från grupp till grupp. Skogsbus barnen var sist och när alla i den gruppen fått så var det två barn som stod och väntade framför Tomten det var Eskil och en kille till. Då säger Peter som står bakom tomten att nu är det klart. Eskil går fram till tomten och han tar honom i handen. Eskil ser så förvånad ut och när tomten går så följer han efter honom ända till dörren och står och tittar efter honom sen säger han till mig ”Jag fick inget paket”. Fy fan i helvete vad arg och ledsen jag blev för detta. En annan mamma frågade Per och han sa att Eskil inte var med i någon grupp. Men det fanns paket kvar så det var inte det som var problemet och man gör inte så. Att alla barn utom vissa får paket av tomten. Hade det varit att de fick paket av ledarna då hade det varit ok men nu var det tomten. Så första natten pratade han i sömnen länge och sedan vaknade han och grät, andra natten vaknade han och grät var nästan otröstlig. Igår vaknade han efter 45 min och var otröstlig jag har lagt mig bredvid honom men han har gråtit tills han är trött. Sen har han sovit oroligt så även jag har sovit pissdåligt de sista dagarna.

Om jag vetat detta innan så hade jag antingen inte tagit med mig Eskil alls eller gjort ett eget paket som han kunde fått av tomten men det är ju svårt att veta när man inte får någon information innan. Jag var så jävla förbannad sen på kvällen och när jag sedan fick ett meddelande från en annan i klubben om att antidopingplanen måste göras klart så tänkte jag bara be hela jävla klubben dra åt helvete. Den här veckan har jag suttit och mailat utlänningarna och försökt samla information om vad som gäller, skrivit antidopingplan och jag måste skriva mer till utlänningarna. Jag får inte en minut för mig själv. För Jonas han var hemma i söndags för han tyckte inte att det var viktigt att Vidar fick springa och luciatåg… vi kunde ju åka bara på ungdomsavslutningen kanske sa han. Ja den kunde han och Vidar åkt på så här i efterhand. Jonas hade gått en sväng över ägorna och tittat. Kul för dig sa jag. 

Jonas cyklade till Annelie och Lollo där vi var på kvällen på knytis. Dit tog vi med chokladbollar som jag och barnen bakat… Jonas han bidrog med sin närvaro. Jag föreslog att han kunde ta med lite rökt kött men det tyckte inte han.

Igår skulle vi ha varit på grötfrukost båda två på förskolan klockan 7:30. Vi bestämde det redan förra veckan och sade till att vi skulle komma. Jonas blev utlånad den här veckan till en annan firma och ja jag vet inte vad jag ska skriva men han frågade inte om det var ok att komma senare på tisdagen. Så jag fick gå upp astidigt och fixa barnen sedan skjutsade vi in Jonas till hans jobb till 6:45, åkte tillbaka med barnen till förskolan och åt frukost med dem sedan åkte jag till jobbet. Man åker förbi mitt jobb när man åker till Jonas jobb, det ligger ca 500m ifrån varandra. Sen var han på julbord igår kväll igen och kom hem klockan 22. Jag hade utbildning på förmiddagen som drog över så jag åt 13:30, skulle ha tränat på lunchen men det blev ju lite sent var tvungen att prioritera att äta istället. Sen hämtade jag barnen och vi käkade bara yoghurt för de ville ut och skotta i snön. Det gjorde vi i 1h och 45min (jag eldade, matade hönsen, bytte vatten, hämtade posten, skottade alla gångar och även vid postlådan och bilspåren upp till vägen) sen fick jag tvinga in barnen för de behövde komma i säng. Sen var det supersvårt att få Eskil att somna, klockan 21 somnade han. Då ställde jag mig på crosstrainern. Efter 45 min vaknade Vidar och var superledsen. Så det var bara att ge upp och ta hand om honom. Vad det var för fel vet jag inte. Jonas kom hem och lade sig vid honom medans jag duschade. Jag hann bara lägga mig innan Vidar vaknade igen och kom in och lade sig bredvid mig i sängen. Efter 5min kommer Eskil och är otröstlig. Det slutade med att jag lade mig i Eskils säng och sedan kom han dit efter att ha skrikit och gråtit i 30min. Det enda han sa var ”jag vill inte”.

Kommentarer:

1 Monika p:

Men så dåligt att inte kunna lämna nåt paket om det ändå fanns! Då skulle väl någon sagt till innan att det bara var ungar som var med i någon grupp som fick gå fram till tomten! Förstår din ilska.

Svar: Ja precis
Johanna Engström

2 S:

Åh vad jobbigt att inte ha "alla korten på hand". Då hade ni ju såklart gjort på annat sätt. Stackars Eskil :´-(

Svar: Ja det var inte kul!
Johanna Engström

Kommentera här: