Tjejvasan

Efter mycket om och men lyckades jag till slut seeda mig till tjejvasan. Stog först i 12 startled av 14 men det kändes inte riktigt motiverande. Lyckades i alla fall seeda mig till andra startled.
På fredagen packade vi Lena Josefssons bil och drog iväg, vi hann med både Fagerstas pizzeria, shopping i Insjön och glutta in Tällbergs spahotell. Den andra bilen åkte senare men hann i kapp oss i Rättvik, där käkade vi kvällsmat. Jag fick också lära mig en del om vin, om man ska köpa vitt vin är Riesling bra och rött pino något (dessutom fick jag veta att riesling är en druva, jaha, nu vet ni hur kass jag är på viner). Mycket bra eftersom jag känner mig som en isbjörn i öknen när jag ska köpa vin till någon.

Kuriosa: I ett skyltfönster till en affär står två mycket storbystade kvinnor med smal midja. Jag gick förbi samtidigt som jag lotsade den andra bilen. Jag halvskriker i telefonen:
- Jäklar vilka stora rattar!
Varpå folk vänder sig om och tittar på mig.

Vi lyckades hämta ut nummerlappar och hitta till stället där vi skulle bo. Vi bodde hos några privatpersoner, 21 personer skulle vi vara i deras hus under natten. Alla i vårt gäng gick och lade sig strax efter 22 men några i ett annat rum med en lite jobbig dialekt snattrade ett bra tag. Tur att jag fått öronproppar av Lollo.

Vi gick upp tidigt och käkade en lyxig frukost. Det gick bussar till starten och jag, Jenny och Lena åkte tidigt. En och en halvtimme innan start var vi där. Då lyckades man få en bra position vid starten. Sån tur var träffade jag en kompis Uffe och hans fru Gunnel. De sa att jag måste testa skidorna innan loppet. Va måste man göra det??? När jag ringde Lollo som var vid målet garvade han åt mig.
Tur var det att jag testade skidorna eftersom det var varmare i snön än vad vi trott så jag fick hjälp att valla om. Dessutom strulade mina stavar. Men jag fick låna ett par av Uffe och Gunnel! Tur att dom var där. Starten gick och det var fruktansvärt trångt. Jag lade mig mellan spåren och gasade om några stycken. I första backen fick man sicksacka upp. Tyvärr visade det sig att vallningen inte lyckats helt, det blev mer och mer bakhalt och de sista backarna fick jag lov att sicksacka upp för, även de små. Inte kul alls. Hur som helst så kan jag berätta att man inte diagonalar så mycket på vasaloppet utan det är mest stakning. Om man ska åka 3mil kanske man ska träna på att staka mycket. Vissa kilometrar gick hur snabbt som helst. Min toppnotering var 1,17min/km på gpsen. Ashäftigt jag gillar nedförsbackar.
Jag åkte 2002 och hade då tiden 2.41. Mitt mål var att åka på under 2.30. Hur gick det då???

Jo jag åkte på 2.08.22 och var 317:e vilket jag är jättenöjd med. Speciellt eftersom Lollo dömde ut mina skidor innan start. Men det jag är allra mest imponerad av är att mina kompisar kämpade på i spåret. Jenny nådde inte riktigt sitt mål men hade nog gjort det om inte hennes skidor strulat. Lena åkte på 3.17 och Nattis slog sin syrra. Åsa tog sig runt på sin och Rogers 12årsdag och firade med en öl. Men den som gjort den största bedriften är Annelie hon kämpade hela 17km. Det tycker jag var fruktansvärt imponerande, nästa år åker hon hela, det är jag övertygad om!

Hem åkte 4 trötta tjejer i bilen, och klockan 2 på morgonen staplade jag in genom dörren och föll i säng.
Tyvärr vaknade jag idag med en fruktansvärd förkylning!

Kram J

Kommentarer:

1 Jenny:

Fy fasen vad duktigt av dig att åka tjejvasan och vilken kanon tid. :o) Grattis på dig!

2 Jenny:

Fy fasen vad duktigt av dig att åka tjejvasan och vilken kanon tid. :o) Grattis på dig!

3 Åsa:

tack för en trevlig helg och krya på dig

kram

4 Annelie B:

Underbara du <3 nu rinner tårarna igen. Supergrattis till dig för din bedrift i spåret:)

5 Sanna:

Duktiga du!! Men...för en sportanalfabet som jag...vad betyder seeda??? :)

6 Johanna:

Sanna>> Det är när man får starta i ett bättre startled. Man kan få göra det om man åker en tävling och får ett bra resultat.

7 Sanna:

Ahaaa...okej..då kan jag titulera mig "lite-mindre-sportanalfabet" ;) Men jag är stolt över dig för att du kämpade så bra!! Kram kram

Kommentera här: