Äntligen en o-ringen seger

Vi har haft dålig mottagning hela veckan eftersom Telia inte ville släppa till mer nät och dessutom har det gått i ett hela tiden så jag har inte hunnit skriva något. 
Vi åkte till Arvika förra lördagen och hann lagom ställa i ordning husvagen, sätta upp tält och hämta nummerlappar innan det var dags att sova. Till Eskil och Vidars glädje så fick vi åka buss de 4 första etapperna och dessutom fick vi sitta längst fram flera gånger. Första etappen var en långdistans, 10km för min del och Jonas hade 2,5 km längre. Jag startade ganska lugnt och kontrollerat och gjorde ett tekniskt ok lopp, det räckte hela vägen och jag vann med 50 sekunder, vilken lycka det är 3e gången någonsin jag vinner en o-ringen etapp. Jonas visste inte ens om han skulle kunna springa för han har haft ont i utsidan av höften efter marathonloppet. Han var 5-6 min efter men var rätt nöjd med att kunna springa. Vidar gick inskolning med morfar och var supernöjd, Eskil och Vidar gick miniknat tillsammans och fick träffa älgen Ringo och Goliat. Det blev prisutdelning på kvällen och vi hade 2 till segrar i klubben, Peter i H35 och Matilda D16K. 
Andra dagen var det förkortad långdistans 8km för min del, jag orienterade ok men gjorde tyvärr 2 min men det räckte ändå med 9 sekunders marginal. Vidar kämpade på i inskolning och Jonas hade fått skavsår redan första dagen. Sedan var det vilodag vilket är lite konstigt det brukar vara 3 dagar och sedan vilodag. Vi var kvar vid campingen ganska länge, jag joggade en sväng och sedan åkte vi ner till centrum och tittade på sprinten eller i alla fall ett tag. Eskil och Vidar ville inte titta, de sprang mest runt så vi åkte hem när några av våra juniorer sprungit.
Tredje etappen var det långdistans igen 9km, och det började ok med tanke på att första kontrollen var riktigt svår. Men tyvärr gjorde jag en riktigt dum bom på 3e kontrollen på ca 4min. Jag fattar fortfarande inte riktigt vad som hände, jag kämpad i alla fall på resten av banan och den var supertuff. I mål hade jag 17 sekunder upp till segern... Jag hade fått något i ögat under loppet och fått en blödning på ögonvitan, tur att det inte var på hornhinnan. 
Fjärde etappen var det medeldistans och jag sprang bra till 1an sen investerade jag inte i att ta en höjdkurva extra till 2an för att få en säker ingång så jag klantade mig rejält och fick inte ihop kartan och verkligheten, gjorde 3 min men tog mig samman och gjorde resten av banan ok. Blev 3a 1:20 från segern. Jag hade lite tur för de som låg närmast bakom gick sämre än mig så inför sista etappen gick jag ut med 12 min ledning. Det ska man inte kunna ta in men det är orientering och allt kan hända så jag tog inget för givet. Jag tog det ganska lugnt och metodiskt, Skulle gått ännu mer runt i början på ett vägval där tappade jag lite och sedan på slutet så gick jag inte rätt på vilket var snabbare utan tog ett säkrare vägval. Först var jag i alla fall med 9min till godo och vilken känsla det var att springa på upploppet som segrare. Min första sammanlagda o-ringen vinst någonsin, har varit 3a en gång förut.
 
På torsdagskvällen gjorde vi reklam för o-ringen 2019 som går i Kolmården, så jag fick svida om till Bamse, det var supervarmt men väldigt populärt bland barnen.
Vidar har kämpat så bra hela veckan och varit så nöjd med att få gå inskolning. Samma sak gäller Eskil, det har varit spännande miniknat hela veckan. Jonas tog slut sista etappen som var väldigt lång men han tog sig runt. Nästa år kanske han ska träna lite mer innan... 
Vi åkte hem på fredagskvällen eftersom jag ska börja jobba i morgon. Dessutom skulle jag hjälpa till att sätta ut kontoller till 3dagars idag och jag är i Enköping hela veckan. Så jag hann bara hem och tvätta och se till min trädgård och sedan packa om igen. Tyvärr är mitt öga inte bra och jag kan inte använda mina linser, det är nästan sämre än när jag fick blödningen och får kanske uppsöka en optiker i veckan. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 S:

Åh! Stort GRATTIS till etappsegrar och slutseger! Vilken härlig vecka ni verkar ha haft. Underbara bilder! Och vad skönt att det gick bra för Vidar trots gipset.

Svar: Ja fantastiskt, hoppas din semester varit bra!
Johanna Engström

2 Monika p:

Grattis Johanna! Vilken bra vecka ni alla verkar haft.

Svar: Ja vi har redan bokat in nästa år :-D
Johanna Engström

Kommentera här: