Bygga kompost med en perfektionist

Jag har önskat mig en egen kompost ganska länge och föreslog för Jonas att vi skulle köpa en på Biltema, den kostade ca 350 kr. Så att vi i alla fall kunde börja med något. Men tror ni på fullaste allvar att vi kan köpa en kompost, nej det kan man ju bygga själv för Jonas är sveriges svar på 100% bonde. Fast han skulle inte hjälpa till, jag fick bygga den själv sa han. Men du ska göra så här och sedan förklarade han hur jag skulle göra. Började med att gräva ur och lägga 4st plattor a 50*50cm. Sedan såga 4st hörnstolpar på 120cm. Fortsatte med att såga tjocka bräder som jag tror är något som han rivit i ladugården i 105 och 110cm långa bitar. Sen skulle jag spika ihop dem. Hann börja med att spika ihop en bräda med två hörnstolpar innan han kom dit och började övervaka arbetet och "komma med goda råd". Det slutade med att han satte fast en "topp planka" så att komposten inte skulle bli sned när jag fortsatte spika. Den blev inte riktigt klar för det fattas plankor (de används just nu till ställningar runt svinhuset (vi ska byta taket där). Men jävligt irriterad var jag och kände att han fan kunde göra det själv. Dessutom kökte jag några spikar för det var fan inte lätt att spika för plankorna var tjocka. På kvällen sen när vi hade gått in sa han "vad duktig du var på att spika", han kanske kände att han var tvungen att ge något beröm... 
Vi hann mer än vad bilden visar men jag orkade/hade ingen lust att ta något kort då. Framsidan ska vi göra så att man sätter i tunnare plankor som man kan ta bort om man behöver röra runt i jorden eller vill ta av jorden som ligger längst ner. 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Ha ha det var kul. Jag byggde en av lekablock. Bara att pussla ihop. Plättlätt.

Svar: Haha ja lite svårare med vanliga stenar de är ju ganska olika och svåra att passa ihop.
Johanna Engström

2 Lisa:

Det var jag som skrev.

Svar: :-D
Johanna Engström

Kommentera här: