Tufft som bara den

I fredags åkte vi till Örebro med husvagnen, barnen har sett fram mot att få bo i husvagnen länge. Jag blev avsläppt hemma hos Åsman för att bli knådad inför lördagens tuffa utmaning. Det är inte någon direkt njutning när man får massage men det är välbehövligt och två dagar ståendes på mässa hade satt sitt i benen. Fredagsvädret var fantastiskt runt 20 grader i Örebro så jag joggade ca 3km från Åsman till Campingen. Tävlingen var vid Kilsbergen och det var fint väder och varmt. Svårt när man inte är riktigt van med värmen än men bättre än regn och minusgrader om jag vår välja. Jag mailade arrrangörerna i tisdags för att få veta hur det var med barnpassning, fick inget svar men pm kom ut i torsdags och där kunde jag läsa att barnpassningen stängde 12. Vi startade 11 och segrartid var beräknad på 2h15min ungefär. Sån tur var fick vi hjälp av klubben, några hämtade barnen och tog hand om dem när vi sprang. Första slingan var inte så lång runt 5-6 km. Det fanns två gafflingar och jag hade samma som Tove, hängde med till 1an och var precis bakom henne. Sen drog hon iväg och jag tänkte att det inte är någon mening att hänga på. Jag kände mig pigg hela första varvet och drog min klunga, kom ifatt/ihop den andra gaffeln på slutet av varvet där det var gemensamt. Varvade med klungan och fick en banan av Johanna Ö och lite vätska, tog även lite av min gel för säkerthetsskull.
På mitt andra varv hade jag en långsträcka till 1an och även här drog jag min klunga och vid kontroll 3 såg jag de som hade den andra gaffeln igen. De var precis före och när vi kom ut på en stig på långsträckan mellan kontroll 3 och 4 så sprang Rebecka och Maria M över den, då funderade jag på om jag skulle ta samma vägval som dem eller köra det som jag tänkt. Bestämde mig för att fullfölja mitt eget och de andra bakom hängde på.... Tyvärr visade det sig sen att mitt vägval var sämre, vilket det inte ser ut att vara på kartan men det låg vindfällen och det blev bökigt att ta sig fram. Dessutom så missade jag kontrollen, det intressanta är att även Jonas missade den kontrollen. Och de som jag var med trodde precis som jag att vi skulle ha en grop men det är en höjd. Även nu när jag tittar på kartan så ser det ut som en grop, konstigt att lägga en sådan kontroll om kartan är ritad som den gör. Hur som helst så tappade jag 1,5 min på mitt vägval och 1min bom. Fortsatte springa men nu hade vi fått med en till i vår klunga och det visade sig att hon var väldigt pigg. Jag och Anna som hon heter drog klungan, jag kände mig lite säkrare på orienteringen och hon var pigg. Hängde med tills det var va 2,5 -3km kvar då kom vi in i ett bökigt grönområde och jag "tappade" henne. Fortsatte kämpa mentalt och inte ge upp hela vägen och jag hade 2st precis bakom mig ända in i mål. Blev lite besviken när jag nästan är vid näst sista och möter Rebecka, det var då jag upptäckte att mitt vägval på långa var sämre. Spurtade så att inte Magdalena som hängt hela banan skulle vara före i mål. Jag är glad över att jag orkade den långa jobbiga banan, är arg för att jag inte "prioriterat" (som Jonas skulle ha sagt) att springa några fler långpass i skog, var så nära pallen, 1,5min och ca 1,45 från 2a platsen. Så det är verklingen blandade känslor. Synd att de inte gafflat bättre för jag drog min klunga hela banan. När vi kom till boet så kunde de ju ha gjort så att hälften av de som hade min gaffel borde kunnat ha en slinga först och hälften den andra men så hade de tyvärr inte gjort. Jag ska försöka fota banan och lägga upp men får göra det lite senare. Önskar jag hade haft samma känsla som förra helgen eller i alla fall lite av den men tyvärr var inte kroppen riktigt kanon i lördags då kanske det hade räckt till ett silver eller brons. Tove rår ingen på hon vann med 15min, men hon har inga barn, jobbar inte heltid (inte alls...) och hon kan koncentrera sig bara på sig själv och träna och återhämta sig hur mycket hon vill. Fast jag vill inte byta med henne, mina barn är viktigare än något annat. 
 
 
 
Här är några bilder som Lars Rönnols tagit under tävlingen. 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 S:

Du ser stark ut i spurten (om det nu är spurten på den nedre bilden) :-) Trist att gafflingen inte var mer utslagsgivande vid ett så långt kraftprov. Jag tycker dock du ska vara väldigt nöjd med din insats oavsett! När du sovit på saken är jag säker på att de positiva sakerna väger över. Prioritering kommer aldrig vara lätt, men du har ju dina guldklimpar...

Svar: Sant bästa placeringen på ultra lång någonsin men känns ändå jobbigt att det var så nära. Men det viktigaste är mina grabbar, de slår allt. På natt SM var jag jätteledsen men så tänkte jag att jag har ju Vidar och Eskil <3 och då kändes natt SM inte lika viktig längre.
Johanna Engström

Kommentera här: